Naised, poliitika ja "keskealised valged mehed"
Mis aga oli siis ikkagi selle määruse SISU? Uuendused
esitatud määruses võiks jaotada sisuliselt kolmeks:
1. Eestis kehtiva tööseadusandluse alusel ei saa töötav inimene töötasu kui ta
tööd ei tee ehk nö „tööle ei tule“. Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse
alusel ei saa töötasu ka inimene, kes viibib haiguslehel – veelgi enam, olles haiglas tuleb isikul tasuda lisaks voodipäeva tasu.
Huvitaval kombel saab Tartu linna volinik aga hüvitist ka siis kui ta tööle ei tule ehk volikogu istungil ei osale. Samal ajal on loodud Tartu volikogu töös osalemiseks suisa kolm erinevat võimalust – viibida saalis, osaleda istungil online või kirjalikult.
Volinik ei tee tööd vaid volikogus ja seetõttu on määruses ettepanek - kui volinik, ühtegi kolmest võimalusest, ei kasuta, siis peaks saadav hüvitis vähenema 50%.
2. Meil on volikogu aseesimees, komisjonide aseesimehed. Kui esimeeste funktsioon on selge, siis aseesimeeste peamine, kui mitte ainus, funktsioon on asendada esimeest. Teemadega tuleb aga aseesimehel sama palju olla kursis kui igal volikogu liikmel ja seega - kas aseesimehe töö on niivõrd eriline, et seda eraldi tasustada? KUI esimehe äraoleku tõttu käivitub aseesimehe tegevus, siis samaaegselt väheneb ka esimehe töö maht. Seega määruse järgi ei makstaks aseesimeestele regulaarset hüvitist, vaid aseesimehe tasu käivituks konkreetselt esimehe asendamise eest.
3. Tartu volikogu hüvitised on täna seotud Eesti keskmise palgaga. Eesti200 tegi ettepaneku siduda hüvitised Tartumaa mediaanpalgaga, mis on õiglasem seos kohaliku piirkonnaga.
Esitasime eelnõu volikokku septembri alguses esialgse plaaniga seda arutada septembri volikogus. Kuna septembrikuus rahanduskomisjon eelnõud ei toetanud peamiselt kahel põhjusel ehk valitseb seisukoht „las valija hindab volinikku, meie maksame voliniku töö eest hüvitist kõigile“ ning „miks me tegeleme nii väikese teemaga enne valimisi“, siis tegin isiklikult ettepaneku kõikidega erakondade esindajatega ühiselt teemat arutada ning ühiselt eelnõu paremaks teha. Heade mõtete linn ju ikkagi. Olin äärmiselt avatud koostööks. Kohtumisele tuli kohale üks erakond, kaks koalitsioonierakonda teatas, et neil pole midagi arutada ning kaks ei vastanud üldse. Seega lükkus määruse arutelu tänaseks.
Tartu võiks olla kõigile KOVidele eeskujuks ning kehtestada järgmisele volikogule hüvitiste määrad ja põhimõtted eelmise volikogu poolt, kuid seda ei peetud üldse oluliseks. Mitmed volinikud jäid kinni esimesse punkti, teised jälle jäid kinni summade vähenemisse kuna volinik on nii "väärtuslik" ja meie justkui soovime volinikku "karistada ning tema tööd pisendada".
Ma isiklikult ega ka opositsioon ei pea väikeseks summat, mis hoitakse selle eelnõu rakendamisel kokku. Tegemist on 150 000 euroga, mille osas olen veendunud, et selle kasutamiseks on võimalik leida väga häid kohti.
Lõpetuseks –
küsimus ei ole volikogu liikmete töö väärtuses, vaid põhimõtetes:
- Töö, mille eest hüvitist makstakse peab olema ka
nähtav ja selge kõigile
- Keskmine palk versus Tartumaa mediaanpalk on KOV
vaates kohasem seos konkreetse piirkonnaga
- Kõige suuremad rahalised vähenemised ootakisd selle määruse jõustumisel ees volikogu esimeest ja aseesimeest. Nõustume, et kui nende roll oleks selgelt kirjeldatud ning täidetud nö põhitööna, siis võiks need tasud olla suuremad, kuid tänase töökorraldusest lähtuvalt on tasud ebaõiglaselt kõrged. SIISKI on määrusesse jäetud võimalus, vastavalt täna kehtivale seadusandlusele, et järgmine volikogu võib sisuliselt volikogu esimehele määrata palgalise ametikoha.
Muidugi ei toetanud koalitsioon esitatud eelnõud, nii nagu nad pole toetanud mitte ühtki eelnõud kogu 4 aasta jooksul. Muidugi kasutas koalitsioon võimalust ja püüdis naeruvääristada Eesti 200 poolt 4 aasta jooksul esitatud teemasid - rõhutades, et me jääme meelde rohealade, "teiste rahakotis sorimisega", jalgrattateede, SÜKU mahu ja koha vaidluste ning teiste pisiasjadega. Kahjuks olid eelnõu esitamise ajaks lahkunud saalist ka mitmed opositsioonierakondade esindajad, selgus et ka neile on raha tähtsam kui põhimõtted.Olen Tartu volikogus olnud aastaid tagasi ResPublica ja eelmisel korral Isamaa liikmena, parteituna ja viimased 4 aastat Eesti 200 liikmena. Mitte kunagi varem ei ole ma nii tõsiselt kõikide volikogude teemasid arutanud kogu meie fraktsiooniga ning kuulanud eestseisuse arutelusid. Mitte kunagi varem ei ole ma tundnud sellist üleolevat hoiakut ja verbaalset ülbitsemist koalitsiooni poolt kui sellel perioodil, mis nüüdseks on läbi.
Üks on aga kindel, Eesti 200 jaoks on Tartu eelarve linlaste rahakott, mitte meie-teie raha. Meie jaoks on tähtis lähtuda tõsiseltvõetavatest analüüsidest, mitte jätta need otsuste tegemisel lihtsalt kõrvale. Kompromiss on poliitikas hädavajalikud. Ignoreerida inimesi ja ettepanekuid selle pärast, et nad on vales parteis - see on kahjuks uus Tartu tase.
Ühes olen isiklikult sügavalt veendunud - juhid peavad vahetuma! Nii era -, riigi- kui ka avalikus sektoris sh eriti poliitikas - nii on parem kõigile, ükski organisatsioon ei ole "juhi oma" aga muutub liiga juhi nägu, kui juhile on juured alla kasvanud. Nii on ka juhtunud Tartus. Soovin siiralt rohkem koostööd parema linna nimel, kõigile kes on järgmise volikogu liikmed!
Lisa kommentaar