Inimene, abikaasa, ema, president, poliitik, tegija ja tegutseja

Õppimine ja õpetamine 

Patsiendid ei ole  enam ammu ühe osakonna "omad".  Vajalik on mitmete ekspertide koostöö, et patsiendi küsimused-olukorrad-terviseseisundid leiaksid parima võimalik lahenduse.  Kuidas on muutunud patsiendid ja nende vajadused viimase kümnendi jooksul? 
Keskmist patsienti ei ole olemas! Üks diagnoos võib küll patsiendi haiglasse tuua aga olukorra lahendamiseks ei piisa sageli enam  vaid selle ühe "asja" parandamisest. EMOdki on hädas patsiendile voodikoha leidmisega, sest raske on vahel määrata kus osakonnas see patsient peaks olema. Samuti on vahel küsimus vaid jälgimises või uuringute vajaduses ehk päevaravis? 

Oleme palju raha pannud betooni aga muud asjad? Aeg on luua võimalus lähedastele patsiendiga ühes palatis olemiseks sh ka magamiseks. Aeg on kokku leppida millised tingimused/mugavused/võimalused peaksid tänapäeval patsiendil haiglas olema? Kas telekas palatis ja wifi on luksus või hädavajadus?  Aga juuksur või pediküür?

Lahendada tuleb patsiendi ja  tema lähedaste koolitamise ja toetamise küsimus. Tuleb selgitada pikemalt - rohkem - paremini, mida saab inimene ise ära teha. 

Õpetame kolleege, päriselt. Selgitame miks on mõni protseduur või ravim vms just sellele patsiendile oluline või miks peab mõnest kellaajast 100% kinni pidama. Esmatasandil oleme teinud projekti ja saanud häid tulemusi kui patsient on kaasatud raviplaani ning kõik koos paika pannakse. Haiglas sama teed liikudes väldime tüsisustusi, uuesti haiglasse sattumisi, vähendame EMOsse tormajate arvu jms.  Üks kord põhjalikult tehtud töö aitab vältida korduvat lisatööd. Arutame koos kuidas töökorraldust selliselt muuta, et kõigil on parem, alles seejärel teeme ettepaneku kuidas seda kõike "arvetele kirjutada".

Lepime kokku, KES ja KUIDAS ja MIDA peaks-saaks teha. Mis on päriselt ainult arsti ülesanne ja kust maalt võivad õed asjad patsiendile ja tema lähedastele selgeks rääkida.

Mitmed siinolevad küsimused nõuavad vaid tahtmist ja pealehakkamist koos kuulamise-rääkimise ning töö ümberkorraldamisega. Need ei nõua alati lisaraha. Korra mahaistumine ja asja mõtestamine toob perspektiivis ajavõidu kindlasti kõigile ning lõpuks rahuloleva ning endaga paremini hakkama saava patsiendi.

Patsiendid on kõik erinevad inimesed, väga individuaalsete muredega. Loome võimaluse nende murede kuulamiseks, inimeste võimestamiseks ja enda ravi mõistmiseks. Loome meeskonna, kus patsient on päriselt võrdne partner. Loome võimaluse, selle kõige arendamiseks.  Õppimise ja õpetamise jaoks pole täna piisavalt aega, me ei tunnista selle tähtsust. Reaalselt on tegemist järgmise võtmega,  et asjad areneksid meile soovitud suunas, inimesekeskse tervishoiusüsteemis.
Eelmine
OLEN 1 aastane!

Lisa kommentaar

Email again:

Kommentaarid: 2

Keistel Kotkas Anneli, olen ise enamasti vaikne lugeja ja ”sahtlisse” kirjutaja. Sina kirjutad ikka nii õigesti ja arusaadavalt Oct 04, 2019
Kristel Kotkas ... aga väga oluline on ka see, kas me oskame ja tahame õpetada: patsienti, praktikanti, kolleegi! Oct 04, 2019